De som väljer att utbilda sig i programmet kan vara förskollärare, lärare, familjehem, sjuksköterskor, psykologer, specialpedagoger, personal inom socialtjänsten, äldreomsorg, familjehem eller andra yrken där man har mycket kontakt med människor. Det är en kombinerad teoretisk och praktisk utbildning.
Det finns tre olika alternativ om man vill utbilda sig i programmet Vägledade samspel ICDP.
1. Centrala Bas- och Vägledarutbildningar som hålls i Stockholm. De rekommenderas om det är några få i en organisation som skall utbilda sig.
2. Uppdragsutbildning på Bas- och Vägledarnivå, hålls där organisationen finns. Denna utbildning passar när det är 10 personer eller fler som skall utbildas i en och samma organisation.
3. Utbildningar på andra orter utifrån förfrågan. Vi kommer att hålla utbildningar i Göteborg och Malmö utifrån att flera hört av sig och önskat utbildningar i västra och södra Sverige. När dessa grupper är fulla, sätts datum och de som anmält intresse får inbjudan.
4. Specialistutbildning för psykologer
5. Utbildning i Empatiskt ledarskap
6. Vidareutbildning och certifiering för handledare/utbildare i Programmet Vägledande samspel ICDP för barn och unga
Har du frågor kring utbildningar eller vill anmäla intresse till utbildning i Malmö eller Göteborg, kontakta oss på info@icdp.se
Basutbildningen presenterar programmets innehåll, dess filosofi och teoretiska grund. Utbildningen omfattar minst 24 timmar, som kan vara hela, halva dagar eller några timmar som fördelas över längre tid. Under utbildningen är deltagarnas praktik och egna erfarenheter en viktig del.
Programmet Vägledande samspel/ICDP är ett hälsofrämjande program som uppmärksammar det positiva samspelets avgörande betydelse. ICDP programmet är uppbyggt kring åtta samspelsteman fördelade på tre dialoger. Dessa teman baseras på forskning om samspelets möjligheter och den känslomässiga kommunikationens betydelse för barns utveckling. Det övergripande målet med utbildningen är att deltagarna skall inspireras att utveckla och uppmärksamma det positiva samspelet mellan barn och vuxna, barn sinsemellan och mellan vuxna. För att uppnå detta mål innehåller denna del av utbildningen följande:
I programmet används de dagliga samspelssituationerna för att utveckla de vuxnas lyhördhet och känslighet för barns behov. Under basutbildningen är deltagarnas egen aktivitet en viktig del i utbildningen. Deltagarna kommer därför att:
Bergman, P. (2018). Dialog och Demokrati – Vägledande samspel i ett samhälleligt och utvecklingspsykologiskt perspektiv. Stockholm: ICDP förlag.
Hundeide, K. (2009). Vägledande Samspel i praktiken: Genomförande av ICDP-programmet. Stockholm: ICDP Förlag.
Wallroth, P. (2010). Mentaliseringsboken. Stockholm: Karneval förlag.
Referenslitteratur (bra att läsa men ej obligatoriskt):
Jakobsson Lundin, J (2019). Samspelets psykologi i förskolan. Lärarförlaget.
Utbildningen omfattar minst 24 timmar och ger en teoretisk och praktisk fördjupning i Programmet Vägledande samspel/ICDP. Utbildningen leder till att du blir diplomerad Vägledare i programmet.
I utbildningen fördjupar och utvecklar deltagarna sina kunskaper och sin förmåga att förmedla och vägleda grupper utifrån programmets sju principer för ökad lyhördhet. Målet är att bidra till en ökad omsorgskvalitet för barn och andra i behov av omsorg i enlighet med konventionen om mänskliga rättigheter, då speciellt barnkonventionen. Deltagarna ska utveckla sin förmåga att:
För att godkännas i utbildningen till diplomerad Vägledare i Programmet Vägledande samspel ICDP behöver deltagarna fullfölja följande arbetsmoment:
Edenhammar, K. (2015). Berättelser – Femton år med Programmet Vägledande samspel/ICDP i Sverige. Stockholm: ICDP Förlag.
Hart, S., & Schwartz, R. (2010). Från interaktion till relation. Stockholm: Liber.
Westmark, P. (2014). Goda berättelser och gyllene ögonblick. Stockholm: ICDP Förlag.
Något av följande 2 alternativ:
Alternativ 1. Jakobsson Lundin, J (2019). Samspelets psykologi i förskolan. Lärarförlaget.
Alternativ 2. Partanen, P. (2008). Från Vygotskij till lärande samtal. Sanoma Utbildning.
Valfritt häfte beroende på målgrupp:
Utbildning till utbildare/ handledare i Programmet Vägledande samspel ICDP regelbundet. Deltagarna ansöker till Stiftelsen ICDP- Sweden:s styrelse om att få delta. Styrelsen beslutar om antagande utifrån utbildning, yrkesutövning, lämplighet och motivation. Den sökande skriver ett samarbetsavtal med stiftelsen innan påbörjad utbildning. Den sökandes arbetsgivare behöver också godkänna den sökandes deltagande. Påbörjad utbildning på nivå 3 kan ske först efter avslutad utbildning på nivå 2.
Målet med utbildningen är både teoretisk och praktisk. Ett mål är en fördjupad kunskap i programmets teoretiska bakgrund som deltagarna ska kunna reflektera över och förmedla. Ett annat är att bedriva utbildningar på nivå 1 och nivå 2 i enlighet med Vägledande samspels ICDP:s intentioner. Deltagarna behöver också kunna reflektera och diskutera sin egen roll som handledare både under utbildningen och under sin fortsatta roll som utbildare/handledare.
För att godkännas i Utbildningen till Utbildare/handledare i Programmet Vägledande samspel ICDP behöver deltagarna fullfölja följande undervisningsmoment.
Utbildningen genomförs under 4 terminer som inleds med:
Därefter genomförs en praktisk del med:
Handledaren och stiftelsen ICDP Sweden tecknar ett samarbetsavtal som löper tre år i taget.
Hundeide, Karsten. (2006). Sociokulturella ramar för barns utveckling – barns livsvärldar. Studentlitteratur: Lund.
Hundeide, K. (2009). Vägledande Samspel i praktiken: Genomförande av ICDP-programmet. Stockholm: ICDP Förlag.
Ryden, G., & Wallroth, P. (2008). Mentalisering: Att leka med verkligheten. Stockholm: Natur och Kultur.
Säljö, R. (2015). Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Wennerberg, T. (2013). Själv och tillsammans: Om anknytning och identitet i relationer. Stockholm: Natur & Kultur.
Hälsofrämjande psykologiavseende samspelskvalitén i omsorg, pedagogik och vård. Totalt fyra heldagar.
Kurskod: Stiftelsen anordnar kontinuerligt specialistutbildningar för psykologer i samband med deltagande på nivå 3. Hela nivå 3 utbildningen innehåller två specialistkurser.
Kurserna är ackrediterad som fördjupningskurs inom området Hälsopsykologi samt Pedagogisk psykologi som 1 av 6 specialistkurser.
Kurserna kan också komma att tjäna som specialistkurs för andra inriktningar som breddkurs. Detta blir en bedömning utifrån hur kursen förhåller sig till vilka övriga kurser den blivande specialisten gått.
Information och anmälan:
För mer information ta kontakt med Annelie Waldau , email: annelie@icdp.se, tel: 0706722685 eller Paul Bergman email paul@icdp.se, tel 0706722629.
Vi vet idag att empati och känslomässiga relationer bygger upp vår tillit, glädje och acceptans. När vi känner oss trygga så är vi mer stödjande mot andra och mer engagerade i våra uppgifter vilket i sin tur är grunden för utveckling. Därför är ett empatiskt ledarskap en av nycklarna till en god arbetsplats.
När det finns tillit finns utrymme för engagemang, nyfikenhet och lärande, kvalitéer som är nödvändiga för att arbetet inte skall stagnera och bli rutinmässigt. Hur du som ledare stödjer engagemang nyfikenhet och fortsatt kunskapsutveckling beskrivs med stöd av Vägledande sampels meningsskapande dialog.
En arbetsplats behöver även ett gemensamt ramverk för samarbete och måluppfyllelse. Men det är en avsevärd skillnad om måluppfyllelse är en gemensam sak eller om det enbart är ledarens visioner. Därför ingår även reglerande dialog i utbildningen Empatiskt ledarskap.
När du som ledare skall utveckla din empatiska kompetens behöver du ha förståelse för dina egna och dina medarbetares reaktioner. Under utbildningen kommer att få inblick i hjärnans funktioner och reaktionsmönster. Allt för att du skall förstå varför du behöver vara empatisk i din ledarroll.
Då programmet Vägledande samspel ICDP lyfter in ny kunskap och praktik är det nödvändigt att våra utbildare följer med i utvecklingen. För alla er som är handledare/utbildare i programmet anordnas därför en vidareutbildning. Utbildningen berör frågor som litteraturbyte, nya moment i de utbildningar ni ger på nivå 1 och 2, ökat kunnande inom området för trauma och kännedom om nya kunskapsområden såsom neuroaffektiv teori. Frågor om demokrati och etik kommer att lyftas fram med tanke på att programmet särskilt riktas till de barn och föräldrar som saknar en självklar plats och gemenskap i vårt samhälle.
Utbildningen omfattar två heldagar och riktas särskilt till dig som utbildades till handledare i Vägledande samspel ICDP för några år sedan. Om det gått mer än fem år sedan du utbildades behöver du inom en två-års period delta i denna vidareutbildning. Om du till exempel utbildades till handledare mellan åren 2000 och 2011 har du tid till 2018-01-30 för att påbörja din vidareutbildning. Självklart kan även du som gått din utbildning i ett senare skede delta, kunskaps och erfarenhetsutbyte är knappast av ondo. Denna vidareutbildning kommer att innebära en nordisk certifiering som utbildare/handledare i programmet Vägledande samspel ICDP för barn och unga.